Završetak
partizansko-ustaško (domobranskog) rata
Vrijeme
za kraj komunističkih trauma
Dvadeset
i dvije godine nakon propasti komunizma još nije učinjeno dovoljno na davanju
relevantne društvene ocjene o represivnom komunističkom poretku od 1945. do
1990. u Hrvatskoj
I
|
nicijativa
Ministarstva branitelja da se donese Zakon o istraživanju, uređenju i
održavanju vojnih groblja, groblja žrtava Drugoga svjetskog rata i
poslijeratnog razdoblja dobra je prilika da se temeljito rasprave i zaključe
pitanja odgovornosti za zločine u vrijeme represivnog komunističkog režima u
Hrvatskoj. Neki vrlo važni društveni čimbenici, primjerice Crkva, često javno
ističu kako o tome ne postoji opća relevantna društvena ocjena, a svoje
zahtjeve temelje na golemom broju dokaza o krajnje nasilnu karakteru
komunističkog režima u Hrvatskoj. Od zločina počinjenih već potkraj Drugoga
svjetskog rata (pokolj na Daksi 1944…), zatim u danima neposredno nakon toga
rata (Bleiburg, križni putovi…) pa sve do političkih ubojstava hrvatskih emigranata
potkraj Jugoslavije (u Njemačkoj) za koje nitko nikad nije odgovarao. Iako
ratni zločini ne zastarijevaju. Ni za ostale, najraznovrsnije oblike represije,
počinjene nad tisućama hrvatskih građana, također nitko nije odgovarao.
Primjerice, tko je odgovoran što su hrvatski politički zatvorenici robijali u
kaznionici Stara Gradiška, jedinom europskom zatvoru bez grijanja?
Osude
čak i od komunističke vrhuške
Postojanje zločina najbolje potvrđuju dokazi
koji dolaze od strane koja ih je i činila. Tako Vladimir Bakarić na sjednici
Centralnog komiteta Saveza komunista Hrvatske (CK SKH) 6. srpnja 1945. govori:
„Streljanja zarobljenika se i dalje nastavljaju i pored naših opomena i
kažnjavanja. U Zagrebu se vrše zulumi“ (tur. nasilje, op. p.). Na
sljedećoj sjednici 18. srpnja Vlado Bakarić ustvrđuje: „Međutim u logorima je
slabo. Pitanje se zaoštrilo nepravilnim postupcima prema zarobljenicima…“, a
Ivan Krajačić govori ovako: „Ne smijemo dozvoliti da pojedinci iz šovinističkih
razloga ubijaju neke domobrane zarobljene. Takve pojave treba oštro kažnjavati.
Svi povratnici Srbi iz Srbije govore o kralju Petru…“ Na sjednici 26. srpnja
Duško Brkić kaže: „Jedan od glavnih problema jeste sprečavanje i uništenje
šovinizma koji se razvio u posljednje vrijeme naročito u Srijemu i prešao u
istočnu Slavoniju. U Srijemu su se dešavali takovi slučajevi da su velikosrpski
elementi linčovali i ubijali domobrane – zarobljenike nazivajući ih i
oglašavajući ih za ustaše…“ Vicko Krstulović: „Karakteristično je kakav se
šovinizam razvio u Sremu da su neki naši vojnici i mase ubijali
domobrane-zarobljenike, a Nijemcima-zarobljenicima su čak davali vode…“ te Rade
Žigić: „Vojnici naše Armije prilikom prolaska kroz Slavoniju napravili su čitav
niz grašaka i nepravilnosti. U selu čika Tune (Antuna Babića, člana HRSS-a,
zastupnika u Narodnom Saboru Hrvatske, op. p.) (kotar Županja) pobijeno je 23
HSS-ovca.“ Dakle, nije bila riječ o vojnom sukobu ustaša i partizana. Riječ je
bila o egzekucijama zarobljenika (vojnika i civila) te političkih neistomišljenika.
Povijest
povjesničarima,
a ne politikantima
a ne politikantima
Teza pojedinaca, primjerice Stjepana Mesića,
koji tvrde da su svi ubijeni u Jasenovcu bili nevini, a u Bleiburgu je među
ubijenima bilo i krivaca, duboko je protivna svim međunarodnim pravnim i moralnim
standardima, krajnje je nehumana i protucivilizacijska. Ona ni u čemu ne
opravdava ubijanje zarobljenika. Dobro pak znamo da na Bleiburgu i križnim
putovima nije donesena nijedna sudska smrtna presuda, kao uostalom ni protiv
Brune Bušića i Stjepana Đurekovića. Uzimanje primjera nekih naroda kojima su se
dogodile slične nekažnjene tragedije nije i ne može biti dobra praksa. Uzmimo
radije primjer onih naroda koji su se držali i drže svih zakonskih i moralnih
standarda. Ili, još bolje, držimo se našega Ustava: „Svatko u Republici
Hrvatskoj ima prava i slobode, neovisno o njegovoj rasi, boji kože, spolu,
jeziku, vjeri, političkom ili drugom uvjerenju, nacionalnom ili socijalnom
podrijetlu, imovini, rođenju, naobrazbi, društvenom položaju ili drugim osobinama.
Svi su pred zakonom jednaki…U doba ratnog stanja ili neposredne ugroženosti
neovisnosti i jedinstvenosti države, te velikih prirodnih nepogoda pojedine
slobode i prava zajamčena Ustavom mogu se ograničiti. O tome odlučuje Hrvatski
sabor dvotrećinskom većinom svih zastupnika… Niti u slučaju neposredne
opasnosti za opstanak države ne može se ograničiti primjena odredbi Ustava o
pravu na život, zabrani mučenja, surovog ili ponižavajućeg postupanja ili
kažnjavanja…“ Kada Ustav kaže svatko i svi, misli na svakog
čovjeka, na sve ljude. Pa i na ubijene poslije Drugog svjetskog rata. Dakle,
opravdanjem poslijeratnih egzekucija Mesić i ostali krše Ustav.
Krajnje je vrijeme da rješavanje pitanja
poslijeratnih komunističkih zločina preuzmu najpozvanije institucije. Hrvatski
sabor i Vlada najbolje bi postupili kada bi za izvršenje te zadaće odredili
Hrvatski institut za povijest, i za to osigurali sva potrebna financijska i
materijalna sredstva. Povjesničari (i ostali znanstvenici) jedini su kadri to
obaviti temeljito. Najlošija odredba novoga Zakona upravo je ona koja predviđa
istraživanja o poslijeratnim žrtvama dati Ministarstvu branitelja. Političari
ovu osjetljivu tematiku nikad neće moći rješavati potpuno neovisni o politici,
za razliku od znanstvenika.
Žrtve komunističkog režima morale bi dobiti
mjesto obilježavanja svoje tragedije. Nedavnom nesretnom odlukom o ukidanju
pokroviteljstva Hrvatskog sabora nad manifestacijom u Bleiburgu to je pitanje
nepotrebno postalo novim opterećenjem. Budući da je Bleiburg krajnja točka do
koje su bjegunci pred partizanima (i sovjetima) došli u pokušaju spašavanja, da
je to mjesto na kojem su se vojnici i civili predali Englezima, da su na
Bleiburškom polju i u neposrednoj okolici mnogi od njih ubijeni, da su s toga
mjesta preživjeli deportirani, da svoju nacionalnu simboličku ulogu odavanja
počasti komunističkim žrtvama faktički ima već pedesetak godina, Bleiburg je
najprimjerenije mjesto memoriranja tragedije. Time bismo imali i datum
održavanja godišnje nacionalne komemorativne manifestacije, jer je 15. svibnja
1945, dan na koji su egzekucije započele, u dobrom dijelu javnosti već
prihvaćen.
Pratimo
iskustva Europe
Zašto, osim toga, stavljanjem bleiburške
tragedije u drugi plan omogućiti nastavak skrivanja odgovornosti tadašnje
britanske vlade, koja je znala da zarobljene ljude šalje u smrt? Naime, neki
ističu da se postupalo u skladu s odlukom Konferencije u Jalti o upućivanju
svih ratnih zarobljenika u zemlje iz kojih potječu. Ako je u Jalti i dogovoreno
vraćanje zarobljenih pripadnika poraženih vojnih snaga u njihove zemlje, sasvim
sigurno nije dogovoreno izručenje civila i njihova likvidacija kao ni ubijanje
zarobljenih vojnika. Mnogi izvori jasno govore da su Britanci znali što se
sprema Hrvatima nakon izručenja partizanima. Dakle, nedvojbeno je da su za te
pokolje odgovorni partizani/komunisti, ali ni britanska politika neće moći
vječno biti amnestirana za dio svoje odgovornosti. Njihovi će arhivi biti
otvoreni kad-tad.
A što se
vojnog sukoba ustaša i partizana tiče, on bi u hrvatskoj nacionalnoj memoriji
trebao zauzeti mjesto slično onomu koje ima sukob dvije strane Građanskog rata
u Sjedinjenim Državama. Uglavnom ga tumače kao nesretan obračun za kojeg narod
nije kriv. Treba dodati da su mnoge zemlje svoje mnogobrojne ratne traume iz
Drugoga svjetskog rata u općem interesu riješile već odavno. Primjerice, Ronald
Reagan i Helmuth Kohl 1985. zajednički su se u njemačkom Bittburgu poklonili i
odali počast američkim i njemačkim poginulim vojnicima. U ruskoj oblasti Pskov
nedavno je otvoreno groblje 14.000 njemačkih vojnika. Takvih groblja ima i u
Francuskoj, kao i u drugim europskim zemljama. Hrvatskim poginulim vojnicima,
međutim, poneki još osporavaju pravo na mir. Naprotiv, prošla desetljeća čovjek
je živeći u Hrvatskoj morao steći dojam da su Hrvati bili gori ratni zločinci
od nacista i fašista. A to ipak ne može biti istina.
Zorislav
Lukić
Nema komentara:
Objavi komentar